Sök:

Sökresultat:

308 Uppsatser om Interaktiva övningar - Sida 1 av 21

Interaktivitet skapar vi tillsammans : En studie om lÀrares arbete med interaktiva skrivtavlor

Interaktiva skrivtavlor blir ett allt vanligare inslag i svenska skolor. Detta examensarbete intar ett lÀrarperspektiv med syftet att undersöka hur den interaktiva skrivtavlan pÄverkar lÀrares syn pÄ undervisning. Fyra lÀrare har intervjuats kring vilka möjligheter och svÄrigheter de ser i utvecklingen av de egna undervisningsmetoderna med hjÀlp av interaktiva skrivtavlor. Andra frÄgestÀllningar Àr hur lÀrarna ser pÄ interaktivitet och om den interaktiva skrivtavlan anvÀnds som ett hjÀlpmedel för att stÀrka eller utveckla en viss pedagogik.Resultatet för undersökningen visar pÄ att Àven om lÀrarnas undervisningsmetoder har utvecklats och blivit mer varierade sÄ Àr deras pedagogiska grundsyn fortfarande densamma. Interaktivitet innefattar inte bara interagerandet med den interaktiva skrivtavlan utan Àven den kommunikation och det samarbete som sker mellan elever och lÀrare.

Interaktiva skrivtavlor : Hur kan de anvÀndas inom gymnasiematematiken?

Syftet med den hÀr studien var att ta reda pÄ hur lÀrare och elever stÀller sig till anvÀndandet av de interaktiva skrivtavlorna inom matematiken. Studien bygger pÄ flera olika metoder dÄ detta Àr en fallstudie. I undersökningen framkom det att elever och lÀrare Àr positivt instÀllda till de interaktiva skrivtavlorna. Det framkom Àven att lÀrarna inte anvÀnder den interaktiva skrivtavlan alls eller att de anvÀnder den som en filmduk..

Libre : sa?ngteknik i den klassiska genren och instudering av klassiska sa?nger

Projektet har inneburit att o?va klassisk tonbildning och att interpretera fyra sa?nger fra?n den klassiska genren. Fo?r att la?ra ka?nna dessa sa?nger har jag la?st om komposito?rerna samt o?versatt sa?ngtexterna. Fo?rutom obligatorisk litteratur kompletterades projektet med sja?lvbiografin Ro?sten skriven av operasa?ngare Thomas Quasthoff.

LÀraren och den interaktiva skrivtavlan : en litteraturstudie om lÀrarens roll och kunskaper

Interaktiva skrivtavlor blir ett allt vanligare hjÀlpmedel i de svenska klassrummen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn ett lÀrarperspektiv ge inblick i vad forskningen sÀger om vilka kunskaper som Àr lÀmpliga för att interaktiva skrivtavlor ska kunna anvÀndas sÄ effektivt som möjligt i matematikundervisningen. FrÄgestÀllningarna behandlar lÀrares kunskapsbehov, vilka faktorer som pÄverkar utvecklingen och av dessa kunskaper samt hur lÀrarens roll förÀndras vid introduktionen av interaktiva skrivtavlor.Litteraturstudiens resultat visar att en grundlÀggande kompetens inom IKT underlÀttar planering och undervisning med interaktiva skrivtavlor men Àr Àven en förutsÀttning för en lyckad vidareutbildning inom omrÄdet. LÀrare behöver ha insikt i vad interaktiv undervisning innebÀr och hur detta kan förverkligas med hjÀlp av den interaktiva skrivtavlan. HÀr Àr lÀrarens egen instÀllning avgörande för att en förÀndring av pedagogiken ska kunna ske.Vid en satsning pÄ interaktiva skrivtavlor i undervisningen behöver det finnas tid för vidareutbildning av den pedagogiska personalen.

"NÀr Àr det min tur..." - En studie om den interaktiva tavlan i förskolan

BakgrundI vÄrt nutida samhÀlle anvÀnder vi digitala verktyg inom mÄnga omrÄden, bÄde privat, iarbetslivet och i utbildningssammanhang. Digitala verktyg har skapat mÄnga nyamöjligheter i förskolan och skolan men det har dock inte varit enkelt att finna en balans mellan det gamla och det nya. Digitala verktyg sÄ som den interaktiva tavlan skall fungera som ett hjÀlpmedel tillsammans med övriga verktyg.SyfteSyftet med min studie Àr att undersöka hur pedagogerna i en förskola upplever att införandet av den interaktiva tavlan har förÀndrat deras verksamhet.ForskningsfrÄgorHur menar pedagogerna att den interaktiva tavlan pÄverkar deras planering av denpedagogiska verksamheten? Vilka effekter menar pedagogerna att den interaktiva tavlan fÄr pÄ arbetssÀttet tillsammans med barnen? Hur upplever pedagogerna att den interaktivatavlan pÄverkar barns lÀrande? Vilka möjligheter och/eller hinder anser pedagogerna kan uppstÄ vid anvÀndandet av den interaktiva tavlan?MetodJag har genomfört en kvalitativ studie med intervju som huvudsaklig metod.ResultatI mitt resultat kan jag urskilja att pedagogernas kunskap och kompetens Àr av stor vikt i anvÀndandet av den interaktiva tavlan i barngruppen. Jag har ocksÄ uppmÀrksammat pedagogernas glÀdje, lust och engagemang samt en vilja att lÀra.

Vad möjliggör den interaktiva skrivtavlan i undervisningen? : LÀrarens förhÄllande till en artefakts meningserbjudanden

Studien behandlar lÀrares förhÄllningssÀtt till den interaktiva skrivtavlan som artefakt i matematikundervisningen. Syftet Àr att, genom videobservation och intervju med tre lÀrare, se vilka potentiella nya möjligheter den interaktiva skrivtavlan genererar till och varför lÀrarna vÀljer att arbeta med den under matematiklektioner. VÄrt fokus ligger pÄ artefaktens relation till lÀrandet samt tidsaspekten. Materialet bearbetades utifrÄn ett sociokulturellt perspektiv dÀr fokus lÄg pÄ lÀrares och elevers samspel med den interaktiva skrivtavlan som artefakt. Vi har Àven sett till lÀrarnas anvÀndande i relation till begreppet meningserbjudande, affordance.

Interaktiva skrivtavlor : Gymnasieelevers uppfattningar av IST som undervisningsstöd

Studien har undersökt vilka uppfattningar elever pÄ gymnasiet har av de interaktiva skrivtavlorna (Smartboard, Activboard) som undervisningsstöd för sitt lÀrande. I studien har sex elever frÄn tvÄ olika gymnasieskolor i en mellanstor kommun i södra Sverige intervjuats.De interaktiva skrivtavlorna uppfattas av bÄde lÀrare och elever som ett mycket positivt hjÀlpmedel. I fler och fler svenska skolor installeras hjÀlpmedlet och det finns i skrivandets stund ungefÀr 16000 interaktiva skrivtavlor i Sveriges klassrum. Forskning har inte i nÄgon större utstrÀckning lyckats hitta signifikanta samband i att anvÀnda interaktiva skrivtavlor i undervisningen och förhöjda elevresultat, ÀndÄ satsar kommuner och skolor stora pengar i interaktiva skrivtavlor.I den hÀr studien presenteras uppfattningar som elever har. De diskuterar den sparfunktion som finns, hur effektiviteten under lektionen ökar samt hur hjÀlpmedlet underlÀttar för lÀraren att visualisera verkligheten för eleverna.

Matematik Àr mer Àn siffror : Sex förskollÀrares uppfattningar om arbetet med matematik pÄ förskolan

Interaktiva skrivtavlor blir ett allt vanligare hjÀlpmedel i de svenska klassrummen. Syftet med denna litteraturstudie Àr att utifrÄn ett lÀrarperspektiv ge inblick i vad forskningen sÀger om vilka kunskaper som Àr lÀmpliga för att interaktiva skrivtavlor ska kunna anvÀndas sÄ effektivt som möjligt i matematikundervisningen. FrÄgestÀllningarna behandlar lÀrares kunskapsbehov, vilka faktorer som pÄverkar utvecklingen och av dessa kunskaper samt hur lÀrarens roll förÀndras vid introduktionen av interaktiva skrivtavlor.Litteraturstudiens resultat visar att en grundlÀggande kompetens inom IKT underlÀttar planering och undervisning med interaktiva skrivtavlor men Àr Àven en förutsÀttning för en lyckad vidareutbildning inom omrÄdet. LÀrare behöver ha insikt i vad interaktiv undervisning innebÀr och hur detta kan förverkligas med hjÀlp av den interaktiva skrivtavlan. HÀr Àr lÀrarens egen instÀllning avgörande för att en förÀndring av pedagogiken ska kunna ske.Vid en satsning pÄ interaktiva skrivtavlor i undervisningen behöver det finnas tid för vidareutbildning av den pedagogiska personalen.

Den interaktiva tavlan : En studie av dess anvÀndningsomrÄde i tvÄ undersökta skolor

I detta arbete belyser jag den interaktiva tavlans anvÀndningsomrÄde i tvÄ svenska skolor, samt beskriver hur den anvÀnds i andra lÀnder som exempelvis Storbritannien. Syftet var Àven att undersöka pÄ vilka punkter den skiljde sig frÄn en vanlig whiteboard och Àven vilka problem som kunde uppstÄ vid anvÀndningen av den interaktiva tavlan i undervisningen. Undersökningen i de svenska skolorna genomfördes i form av en intervju med sex lÀrare som alla anvÀnde den interaktiva tavlan i sin undervisning. Kontakten med lÀrarna inleddes via brevvÀxling per e-post och avslutades med en telefonintervju.Resultatet visar att den interaktiva tavlan frÀmst anvÀndes till att visa bilder och animationer som ett komplement till skolans traditionella whiteboard eftersom den interaktiva tavlan kÀndes för onaturlig att skriva pÄ. Alla lÀrare i undersökningen betonade dock att den interaktiva tavlan fÄtt ett positivt mottagande av eleverna, dÀr interaktiviteten och anvÀndningen av bilder och ljud som tillfördes till undervisningen sÄgs som den största styrkan tillsammans med möjligheten att kunna stÄ framför klassen och styra datorn.

Interaktiva webbtjÀnsters pÄverkan pÄ kundrelationen

Rapporten behandlar hur interaktiva webbtjÀnster pÄverkar kundrelationen. Undersökningen omfattar en fallstudie pÄ FCC Software samt intervjuer med tre av företagets kunder. Företagets befintliga tjÀnster har legat till grund för undersökningen. DÄ befintlig litteratur anser att företag inte anvÀnder den interaktiva potential som Internet ger har undersökningen fokuserat pÄ hur de interaktiva tjÀnster som företaget tillhandahÄllet uppfattats hos kunderna. Undersökningen har genomförts med ett perspektiv som omfattat företag och kund för att se vilka likheter och skillnader som fanns mellan de bÄda parterna i avseende pÄ hur tjÀnsterna pÄverkar kundrelationen.

Interaktiva tavlor i svenska klassrum : En studie om hur interaktiva tavlor kan leda till höjd undervisningskvalitet

Under de senaste Ären har kommuner runtom i Sverige installerat interaktiva tavlor i en mÀngd klassrum. Under lÀsÄret 2010-2011 blir alla klassrum i Linköpings kommun IT-klassrum med tillgÄng till en interaktiv tavla. Alla pedagoger berörs av detta och i Lgr11 förutsÀtts att pedagoger har den kompetens som krÀvs för att kunna anvÀnda digital teknik i undervisningen. Sedan jag sÄg interaktiva tavlor anvÀndas för första gÄngen 2007 har jag varit nyfiken pÄ vad de skulle kunna tillföra i mitt arbete som lÀrare. LÀrarlyftet har gett mig chansen att fördjupa mig inom pedagogik och valet att ta reda pÄ mer om interaktiva tavlor kom dÀrför naturligt.I undersökningen, som bestÄtt av intervjuer med nio pedagoger frÄn förskola till Ärskurs 6, har jag sökt svar pÄ hur pedagoger som anvÀnder den interaktiva tavlan i undersökningen upplever arbetet.

Interaktiva skrivtavlor : ?i undervisningen

Europaparlamentet definierade Är 2006 att alla medborgare behöver digital kompetens för att anpassa sig till den förÀnderliga vÀrld vi lever, vilket har pÄverkat innehÄllet i den nya lÀroplanen och kursplanerna Lgr 11, med avseende pÄ digital kompetens.Parallellt med att fokus ökar pÄ den digitala kompetensen i skolorna, gör de interaktiva skrivtavlorna intÄg i vÄra svenska klassrum och enligt taveldistributörernas försÀljningsprognoser kommer Ànnu fler att sÀljas de kommande Ären. Detta gör att de interaktiva skrivtavlorna Àr ett digitalt verktyg som mÄnga lÀrare behöver lÀra sig hantera, och syftet med denna studie Àr att observera hur de interaktiva skrivtavlorna kan anvÀndas i grundskolans undervisning, och vilka lÀrstilar som stimuleras med utgÄngspunkt i Gardners teori om multipla intelligenser. Studien försöker ocksÄ besvara frÄgan hur lÀrarens utbildning pÄ de interaktiva skrivtavlorna pÄverkar antalet intelligenser som stimuleras under lektionerna.Resultatet baseras pÄ nio klassrumsobservationer pÄ tvÄ olika skolor, och visar till exempel att den verbala/lingvistiska och visuella/spatiala intelligensen aktiveras i alla lektionerna och den matematiska/logiska i flertalet. Detta resultat tillsammans med resultatet av intervju och contextual inquiry visar att lÀrarens utbildningsnivÄ pÄ den interaktiva skrivtavlan pÄverkar sÀttet denna anvÀnds pÄ i undervisningen och antalet intelligenser som stimuleras, men ocksÄ att den grundlÀggande IKT-kompetensen (informations- och kommunikationsteknik) och dataintresse har betydelse, sÀrskilt nÀr lÀraren inte har fÄtt sÄ mycket utbildning pÄ den interaktiva skrivtavlan..

Traditionella och interaktiva representationer : En jÀmförande robotstudie.

Detta arbete tar upp och diskuterar det eventuella anvÀndandet av representationer i en autonom robot kontrollerad av ett extended sequential neural network (ESCN). Diskussionen utgÄr frÄn en tidigare distinktion, framförd av bl.a. Bickhard och Terveen (1995), mellan traditionella representationer, som föresprÄkas av kognitivismen, och interaktiva representationer, som föresprÄkas av mÄnga företrÀdare för en mer förkroppsligad och situerad syn pÄ kognition. Resultatet i detta arbete visar att det Àr möjligt, med hÀnvisning till robotens interna tillstÄnd, att pÄstÄ att roboten inte anvÀnder sig av representationer i nÄgon traditionell bemÀrkelse. Resultatet visar vidare att det Àr möjligt att hÀvda att roboten anvÀnder sig av interaktiva representationer.

Den interaktiva skrivtavlan pÄ förskolan - ur ett specialpedagogiskt perspektiv Pedagogers tankar kring den interaktiva tavlan

Sammanfattning/Abstract Lina Lennström och Jessica Liljedahl Ahlbeck Den interaktiva tavlan pÄ förskolan -ur ett specialpedagogiskt perspektiv Pedagogers tankar kring den interaktiva tavlan The interactive board at the preschool ? Special Educational perspectives Preschool teachers thoughts regarding the interactive whiteboard VÄr studie syftar till att ta reda hur pedagogers tankar Àr kring arbetet med den interaktiva tavlan. FrÄgestÀllningarna som vi stÀller oss rör syftet med att ha en interaktiv tavla redan frÄn förskolan och hur pedagogerna ser pÄ möjligheter och hinder med tavlan och hur pedagogerna ser pÄ tavlans möjligheter att bidra till lustfyllt lÀrande. Vi har Àven frÄgat hur utbildning kring tavlans funktioner pÄverkar pedagogerna och hur pedagogerna ser pÄ digitala medier i framtiden pÄ förskolan. Den forskningsansats som vi anvÀnt i studien Àr kvalitativ.

Interaktiva skrivtavlor tar tid : En litteraturstudie om lÀrares erfarenheter av och förhÄllningssÀtt till interaktiva skrivtavlor med fokus pÄ matematikundervisning

Med bakgrund i lÀraryrkets professionaliseringsprocess, som bland annat efterlyser lÀrares reflekterande och utvÀrderande förhÄllningssÀtt i sin yrkesutövning, avser denna studie att sammanstÀlla och redovisa lÀrares erfarenheter av och förhÄllningssÀtt till IST-anvÀndning frÀmst inom Àmnet matematik. Genom att studera andra lÀrares upplevelser av och förhÄllningssÀtt till sitt IST-anvÀndande kan man öka sitt egna medvetande. Denna litteraturstudie syftar dÀrför till att öka medvetenheten om de interaktiva skrivtavlornas effekter för matematikundervisningen och lÀrarens arbete.Studiens resultat visar att de interaktiva skrivtavlorna kan bidra med flera positiva förÀndringar, men för att det ska bli konkreta effekter för lÀrarna och undervisningen mÄste en rad andra förÀndringar först ske. Den mest framtrÀdande faktorn som framkommit i litteraturen Àr att lÀrarna upplever att de behöver fÄ möjligheter till en utökad fortbildning och tid till att utveckla sina tekniska och pedagogiska kompetenser. Litteraturen pekar pÄ att en fullgod fortbildning Àr avgörande för hur vÀl den interaktiva skrivtavlan kan integreras i undervisningen och för att lÀrare ska utveckla en sÀkerhet i att hantera verktyget..

1 NĂ€sta sida ->